Silvester vs. pochod Postavme sa za slušné Slovensko

17.03.2018 17:14

K tomuto článku ma povzbudila osobná skúsenosť s jedným nemenovaným budovateľom lepších zajtrajškov, ktoré sa dnes volajú "slušné Slovensko". Komunikácia s ľuďmi, ktorí zastávajú tento protest mi pomohla dotvoriť si obsah tohto pojmu.  Pri jednej z nich som ani nestihol povedať aký mám názor a bol som označený za neonacistu a neobolševika. Pri druhej z nich som bol obvinený z šírenia neoverených informácii. To by myslím bolo v poriadku, lenže daná osoba ukončila diskusiu bez toho, aby som mohol podložiť svoje tvrdenia. Podobne to skončilo aj v tretej situácii: keď už malo dôjsť k argumentácii, daný bojovník za "slušné Slovensko" ukončil diskusiu. Zaujimavé. Vo všetkých troch prípadoch som bol onálepkovaný, že šírim "neoverené fakty" (ak nie horšie) bez nároku na obhajobu mojich tvrdení.

To ma viedlo k novému zamysleniu sa nad pojmom "slušné Slovensko" a priznám sa, že po snahe o dialóg s ľuďmi aktívne zastávajúcimi tento protest, mi pojem "slušné Slovensko" naháňa čoraz väčšiu hrôzu. Pochopil som čo to de facto znamená. Slušný ste vtedy, keď myslíte a hovríte to, čo vás naučia papagájovať média: Korupcia, talianska mafia, zneužité eurofondy, oklamaný a okradnutý národ, atď. Toto všetko keď budete hovoriť, ste slušný človek a budovatelia "slušného Slovenska" vás budú pomaly na rukách nosiť, budú vás zabávať novými a novými emotívnymi videami, budú vám úctivo ďakovať budú vám až groteskne lichotiť, poskytnú vám chlieb a hry v podaní tých najvyberanejších hercov a spevákov. Skúste ale spochybniť to, čo hovoria tieto média. Okamžite ste vytlačený na okraj spoločnosti, tam do sféry konšpirátorov, neonacistov, neobolševikov a ruských agentov. Bez nároku na obhajobu, bez diskusie. Takže toto je to "slušné Slovensko". Základným prejavom slušnosti teda dnes je: pozerať televízor (a mainstreamové média). A hlavne, veriť médiam.  Ak televízor nepozeráte, dostávate sa to ohrozenej skupiny ľudí, ktorí hoc i nechtiac môžu natrafiť na protichodné informácie a upadnúť v pochybnosť, že tieto média hovoria pravdu. A to je ten naväčší hriech, ktorý v havlovsko-kiskovskom "slušnom Slovensku" môžte spáchať: nielenže netúžiť byť týmito médiami informovaný, ale čo viac, neveriť médiám, a to je dostatočný dôvod, aby ste stratili všetky privilégia slušného človeka: už žiadne lichotenie, žiadna infozábava, ale ignorácia sprevádzaná nálepkovaním. Takže slováci, slovenky, pozerajte televízor a opakujte pekne všetky tie overené fakty, ktoré sú tám. Jedine tak sa dá vybudovať "slušné Slovensko".

Ale teraz k podstate tohto článku, ktorý sa volá Silvester vs. Postavme sa za slušné Slovensko.

Čo môže mať oslava Silvestera spoločné s veľkým protestom minulý piatok?

Určite viac než sa na prvý pohľad zdá. V prvom rade, tam i tu vystupujú herci, speváci a zabávači, celebrity tešiace sa celkovej obľube u slušných ľudí (tých, čo pozerajú televízor). Priemerná účasť na Silvestri v Bratislave je 40 tisíc ľudí, účasť na poslednom bratislavkom pochode za "slušné Slovensko" sa odhaduje na 65 tisíc ľudí. Treba však povedať, že program na bratislavského Silvestra nebol ani zďaleka tak bohatý na vystúpenia tých najrenomovanejších osobností showbiznisu, skrátka preto, že rozpočet na bratislavký Silvester si to nemôže dovoliť. Známi herci, zvučné mená hudobných skupín sú totiž dobrou zárukou toho, že ľudia prídu vo veľkých počtoch. Tieto celebrity, ktoré mimochodom ignorovali referendum o rodine, zázračne a nezištne zobudili zrazu svoje svedomie, aby vystúpili vo svojich emotívnych prejavoch, najskôr na internete povzbudzujúc svojich verných ctiteľov-fanúšikov, aby napriek zlému počasiu určite išli na pochod, a potom mnohí opäť absolútne nezištne vystúpili aj na javisku pochodu. A tu sa dostávame k podstate. Herci a hudobné skupiny tu vystupujú, lebo celé je to show. Formát tejto show sa volá event marketing. Jedna vec je ale istá: dnes už nikto nezistí, kto tam prišiel, aby počul hrať svoju obľúbenú skupinu či celebritu naživo (tak ako sa chodí na koncerty a do divadla) a kto pre podstatu veci. Ja som si totiž istý, že veľmi podstatná časť publika prišla prosto za zábavou. Pre fotografie do médii a burcujúce správy do novín je to jedno. Oni to už naservírujú ako "uvedomelý národ sa prebudil".

Čo to teda je event marketing?

 Je treba si uvedomiť, že jedna vec je reálna faktická udalosť a druhá vec je interpretácia tejto udalosti médiami. Ako som už povedal, podobná vražda v Nemecku žiadnu krízu spoločnosti nespôsobila, lebo média ju interpretovali tak, že ju prosto zatajili. Rozdiel je teda v interpretácii médiami. To ako média rôzne udalosti (eventy) interpretujú je ale vec kúpy/predaja (marketingu - z toho event marketing : obchod s udalosťami). Neexistuje žiaden dôvod myslieť si, že nie je možné zaplatiť si súkromné médium, aby komunikovalo udalosť tak či onak. Naviac, ak sú média majetkovo či ideologicky napojené na tie isté osoby a ešte k tomu robia porovnateľný event marketing v rôznych krajinách (napr. na Ukrajine), je to len potvrdenie podozrenia, že celá protestná akcia ako aj vražda Kuciaka je súčasťou jedného z najväčších aktuálne prebiehajúcich globálnych mediálnych projektov event marketingu. Preto asi je do tejto akcie zapojených toľko študentov či bývalých študentov VŠMU: majú sa priučiť ako sa robí dramaturgia, strih, kanálovanie emócii atď. tohto absolútne najdôležitejšieho formátu divadla, včera na Ukrajine, dnes na Slovensku a ktovie kde zajtra. Existuje celkom zjavne mediálny formát s názvom "zvrhnutie vlády". Ak si daný mediálny produkt zakúpite, média sa už o potrebné kroky vedúce s manipuláciou verejnej mienky postarajú, ide len o to, či to dokážete zaplatiť, alebo či daný event marketing je v súlade s ideologickými cieľmi vlastníkov médii (keďže peniaze sú pre nich zjavne len nástrojom na presadzovanie svojich ideálov, nie samotný cieľ).

Takže faktom je, že Ján Kuciak a jeho priateľka boli zavraždení. Druhý podstatný fakt je, že Kuciak pracoval na článku o talianskej mafii údajne napojenej na Ficovu vládu. Tretí podstatný fakt je, že o Ficovej vláde boli a sú dlhodobo medializované rôzne korupčné kauzy.  Úlohou médii je, aby vec ľudia zbaštili tak, že vražda je súčasťou korupcie Ficovej vlády. SPOJENIE týchto dvoj vecí v myslení ľudí, to je tá dôležitá chýbajúca súčiastka, za ktorú sa platia milióny dolárov médiam, lebo keby sme sa držali holých faktov, Kuciak ako obeť korupcie, to je len domienka, len jedna z verzii ako to mohlo byť. Je len domienka, že vražda Kuciaka je spojená s politikou, s Ficovou vládou, s talianskou mafiou. Okrem nedopísaného článku, ktorý ale nie je dôkazom,  neexistuje žiaden dôkaz o spojitosti tejto vraždy s politikou či Ficom. Média však prezentujú vraždu ako hotovú vec: je to následok skorumpovanej vlády Roberta Fica. Predstavme si napríklad, že by sa ukázal dôkaz, že daná vražda vôbec nesúvisela s politikou, talianskou mafiou ani s Kaliňákom či Ficom. Kto by potom niesol zodpovednosť za rekonštrukciu vlády, ktorá prebehla bez dôkazu? Média? Opozícia? Alebo prezident Kiska? Celý priebeh udalostí sa pod tlakom médii a opozície vyvinul tak, že už v podstate nie je možné vraždu vyšetriť a s najväčšou pravdepodobnosťou sa ani žiaden dôkaz nikdy nenájde. A teda, celé toto budovanie "slušného Slovenska" je postavené na konšpiračnej teórii, že vražda Kuciaka súvisí s Ficovou korupciou. Možno áno, možno nie. Média v jednote s opozíciou a bratislavkou kaviarňou až zarážajúcou istotou spájajú dve veci, ktoré bez dôkazov spojiť nemožno, a tým p oprvé znemožňujú inú verziu objasnenia vraždy a po druhé, dokazujú svoju vlastnú skorumpovanosť. Keby totiž dnes hoc i transparentné vyšetrovanie ukázalo, že vražda vôbec nie je spojená s danou korupčnou kauzou, nikto by tomu neveril. Slovenskom zavládla atmosféra, kde sa ľudia neriadia rozumom, ale nechávajú sa manipulovať emotívnymi heslami a videami, emotívnymi vystúpeniami a vyjadreniami, ktoré sú tak veľmi príznačné práve pre event marketingovú udalosť.

Na záver ešte poviem, že podľa toho ktoré celebrity podporili pochod vieme odkiaľ vietor vanie. Tak napríklad herečka Kristína Farkašová je veľkou podporovateľkou Gay Pride pochodu a potom Richard Stanke, ktorý žije ako aktívny homosexuál bol ikonou boja proti tradičnej rodine počas tzv. referenda o rodine. Tento ľavicový extrémizmus ale vôbec na okraj spoločnosti vytláčaný nie je, naopak je dlhodobo normalizovaný a podporovaný médiami. A to je opäť ďalší dôkaz toho, že média neobhajujú slovenské ani kresťanské záujmy a ich propagandistický prístup ku kauze Kuciaka dáva každému dostatočný dôvod a morálne právo neveriť im, a pritom zostať skutočne slušným človekom.

o. Jozef OSBMr

 

 

Späť